بسم الله الرحمن الرحیم

این نسل پر برکت از طریق حضرت خدیجه نصیب پیامبر اکرم ‏صلى الله علیه وآله شد. آرى خدیجه مال کثیر داد و کوثر گرفت. ما نیز تا از کثیر نگذریم به کوثر نمى ‏رسیم.
فخررازى در تفسیر کبیر مى ‏گوید: چه نسلى با برکت ‏تر از نسل فاطمه که مثل باقر و صادق و رضا از آن برخاسته است و با آنکه تعداد بسیارى از آنان را در طول تاریخ، به خصوص در زمان حکومت بنى ‏امیّه و بنى‏ عبّاس شهید کردند، امّا باز هم امروز فرزندان او در اکثر کشوره اى اسلامى گسترده‏ اند.
در زمانى که خبر تولّد دختر سبب اندوه پدر مى ‏شد، به گونه اى که صورتش از غصه سیاه گشته و به فکر فرو مى ‏رفت که از میان مردم فرار کند یا دخترش را زنده به گور کند

در این زمان قرآن به دختر لقب کوثر مى‏ دهد تا فرهنگ جاهلى را به فرهنگ الهى و انسانى تبدیل کند.
بر اساس روایات، نام یکى از نهرها و حوض‏ هاى بهشتى، کوثر است و مؤمنان از آن سیراب مى ‏شوند. چنانکه در روایت متواتر ثقلین نیز پیامبر فرمود: «انّهما لن یفترقا حتّى یردا علىّ الحوض» کتاب و عترت از یکدیگر جدا نمى ‏شوند تا آنکه در قیامت، در کنار حوض به من ملحق شوند.
کوثر الهى، به جنسیّت بستگى ندارد؛ فاطمه، دختر بود امّا کوثر شد. به تعداد کثیر بستگى ندارد؛ فاطمه، یک نفر بود امّا کوثر شد. آرى خداوند مى‏تواند کم را کوثر و زیاد را محو کند.

...

ثواب این مطلب تقدیم به شهید آزاد شیری (استان ایلام)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تفسیر سوره کوثر (آقای محسن قرائتی)