قرآن حق است

انا انزلنا الیک الکتاب بالحق (یقینا این کتاب را به درستی و راستی بر تو نازل کردیم.)

۱۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

در آغوش خدا

بسم الله الرحمن الرحیم

معبود من،در آغوش تو بودن بهترین اسارت من است.

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

مبادا مسخره کنید...

بسم الله الرحمن الرحیم

«یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىَّ اءَن یَکُونُواْ خَیْراً مِّنْهُمْ وَلاَ نِسَآءٌ مِّن نِّسَآءٍ عَسَىَّ اءَن یَکُنَّ خَیْراً مِّنْهُنَّ وَلاَ تَلْمِزُوَّاْ اءَنفُسَکُمْ وَلاَ تَنَابَزُواْ بِالاَْلْقَ بِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الاِْیمَنِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَاءُوْلَّئِکَ هُمُ الظَّ لِمُونَ.»(سوره حجرات،آیه11)

اى کسانى که ایمان آورده اید! مبادا قومى قوم دیگر را مسخره کند، شاید مسخره شدگان بهتر از مسخره کنندگان باشند و زنان ، زنان را مسخره نکنند، شاید آنان بهتر از اینان باشند و در میان خودتان عیبجویى نکنید و یکدیگر را با لقب هاى بد نخوانید. (زیرا) فسق بعد از ایمان ، بد رسمى است ، (مسخره وعیبجویى و بدنام بردن دیگران ، خروج از مَدار ایمان و فسق است که سزاوار شما نیست ) و هر کس (از این اعمال ) توبه نکند، پس آنان همان ستمگرانند.

در آیه 10 حجرات(آیه قبل)، مسئله برادرى مطرح می شود و در این آیه مسائلى مطرح مى شود که برادرى را از بین مى برد و همچنین در آیات قبل سخن از درگیرى و اصلاح بود، در این آیه به بعضى از عوامل و ریشه هاى فتنه و درگیرى که مسخره ، تحقیر و بدنام بردن است اشاره مى کند.

آرى ، یکى از برکات عمل به دستورات اسلام ، سالم سازى محیط اجتماعى و جلوگیرى از مسخره و بدنام کردن یکدیگر است.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

نظر شما...

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام 

این وبلاگ تازه تاسیس و شروع به کار کرده و قطعا دارای ضعف های زیادی هستش؛ممنون میشم نظرهاتون رو بذارید تا هرچه بهتر بتونم وبلاگ رو سازماندهی کنم.

قطعا نظرهای شما باعث بهتر شدن وبلاگ و قوی تر کار کردن اون میشه.


منتظر نظرهای شما و همچنین انتقادها و پیشنهادهای شما هستم.


یاحق


موحدسرشت

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

فوری تحقیق کنید...

بسم الله الرحمن الرحیم

(یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوَّاْ إِن جَآءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبِإِ فَتَبَیَّنُوَّاْ اءَن تُصِیبُواْ قَوْماً بِجَهَ لَةٍ فَتُصْبِحُواْ عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَ دِمِینَ)«سوره حجرات،آیه6»

اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر فاسقى براى شما خبرى آورد فورى تحقیق کنید، مبادا (بخاطر زودباورى وشتابزدگى تصمیم بگیرید و) ناآگاهانه به قومى آسیب رسانید، سپس از کرده خودپشیمان شوید.

سؤ ال : در این آیه دستور تحقیق و بررسى آمده است ، ولى در آیه 12 همین سوره ، تجسّس در امور مردم حرام شده است ، آیا مى شود هم تجسّس حرام باشد و هم بررسى واجب ؟

پاسخ : آنجا که تجسّس حرام است ، درباره رفتار شخصىِ مردم است که ربطى به زندگى اجتماعى ندارد، ولى آنجا که بررسى واجب است ، موردى است که به جامعه مربوط است ومى خواهیم بر اساس آن ، اقدام و عملى انجام دهیم که اگر به خاطر احترام فرد، تحقیق و بررسى نکنیم ممکن است امّتى در معرض ‍ فتنه و آشوب قرار گیرند.

نتیجه:

1.اقدام عجولانه و بدون بررسى و تحقیق ، نوعى جهالت است.

2.پایان کار نسنجیده ، پشیمانى است.



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

همه زهد در دو کلمه...

بسم الله الرحمن الرحیم

روایت است که على (علیه السلام ) فرمود: خداوند متعال زهد را در دو کلمه جمع فرموده است : که اگر کسى به این آیه عمل کند زاهد روزگار است و آن آیه این است : (لکیلا تاءسوعا على ما فاتکم )؛ براى آنچه از دست داده اید تاءسف نخورید.«سوره حدید آیه 23»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

باز میگردید...

بسم الله الرحمن الرحیم


طرح یک سوال:انسانی که از پس از مرگ از بین رفته،و جزئی از خاک شده،آیا می تواند دوباره سالم شود؟

یکى از مشکلات پیامبران در مقابل اقوام مشرک اثبات مساله (معاد جسمانى ) بوده است زیرا آنها همیشه از این موضوع تعجب مى کردند که چگونه انسان بعد از خاک شدن بار دیگر به حیات و زندگى باز مى گردد؟

ولى قرآن مجید در عبارات بسیار کوتاهى ، جواب قاطع به آنها مى دهد؛قرآن می فرماید:«همانگونه که در آغاز شما را آفرید باز میگردید»(آیه29،سوره اعراف)

یا (باز گشت شما حتى از آغاز سادهتر و آسانتر است ) (روم - 27)

و در آیه ای دیگر،می فرماید:بی تردید ما مردگان را زنده می کنیم و آنچه را پیش فرستاده اندو بر جا مانده از ایشان را ثبت می کنیم و همه چیز را در کتابی روشن(که اصل همه کتاب هاست و آن لوح محفوظ است) برشمرده ایم.(سوره یس،آیه 12)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

گمراه تر از چهارپایان

بسم الله الرحمن الرحیم

«... لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ» (الأعراف - 179)

... دل‏ها دارند که با آن(معارف الهی را) در نمی یابند چشم‏ها دارند که با آن(حقایق و نشانه های حق را)نمى ‏بینند گوش‏ها دارند که با آن(سخن خدا و پیامبران را) نمی شنوند ایشان چون چارپایانند بلکه آنان گمراه‏ترند اینانند که بی خبر و غافل اند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

نماز و تسبیح خود را می داند (شعور حیوانات)

بسم االله الرحمن الرحیم

آیا ندانسته ای که هرکه در آسمان ها وزمین است و پرندگان بال گشوده،خدا را تسبیح می گویند؟ به یقین هر کدام تسبیح و نماز خود را می داند؛و خدا به آنچه انجام می دهد داناست.«سوره نور،آیه 41»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

حیوانات موجوداتی باشعور...(راه اول،آیات و روایات)

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن درباره پرنده ای به نام (هدهد) داستانی دارد که حاکی از شعور خاص اوست به طوری که موحد را از مشرک تشخیص می داد: سلیمان او را برای انجام مأموریت هایی گسیل می داشت. روزی او را غایب دید وگفت: اگر برای غیبت خویش عذر موجهی نداشته باشد، او را عذاب خواهد داد و یا سرش را خواهد برید. چیزی نگذشت که هدهد آمد و گفت: بر چیزی واقف شدم که تو برآن واقف نشدى، و از دولت (سبا) خبر شگفت آوری آورده ام. زنی بر آنان فرمانروایی می کند و از هر نوع نعمت برخوردار است و برای او تخت بزرگی است. دیدم آنان به جای پرستش خدا، آفتاب رامی پرستند. شیطان کردارهای آنان را زیبا جلوه داده و از راه حق باز داشته و آنان را گمراه ساخته است.

چرا آنان خدایی را که بر هر امر پنهانی وجود بخشیده است، سجده نمی کنند در حالی که او از کردارهای پنهان و آشکارآنان آگاه است؛ خدایی که جز او خدایی نیست، صاحب عرش بزرگ است.

سلیمان گفت: بررسی می کنم ببینم که در این گزارش راستگو هستی یا نه. نامه مرا ببر و به آنان برسان و از آنان دوری بجو، و مراقب باش تا ببینی آنان در برابر نامه من چه واکنشی نشان می دهند.«نمل (27) آیات 20 - 28»

(پرنده ای که تا این حد، کارهای دقیق و مرموزی را درک می کند و گزارش می دهد و فرمان می برد، به طور مسلم از شعور خاصی برخوردار است.)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

حیوانات موجوداتی با شعور...(راه اول آیات و روایات )

بسم الله الرحمن الرحیم

(یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لایَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لایَشْعُرُونَ)«نمل (27) آیه 18»

(مورچگان، به لانه های خود پناه ببرید تا سلیمان و سپاهیان او شماها را نابود نکنند آنان متوجه نیستند)


ندای مورچه یک ندایی حقیقی و واقعی بود و هرگز نمی توان آن را به معنای مجازی و زبان حال حمل کرد به گواه این که طبق نقل قرآن، از شنیدن سخن او تبسمی بر لبان سلیمان نقش بست و از خداوند خواست که به او توفیق دهد در برابر نعمت هایی که بر او و والدین او ارزانی داشته است سپاسگزاری کند، چنان که می فرماید:«فَتَبَسَّمَ ضاحِکاً مِنْ قَوْلِها وَقِالَ رَبِّ أوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنَعَمْتَ عَلَىَّ وَعَلی والِدَىَّ...»(نمل (27) آیه 19)

«سلیمان از شنیدن ندای مورچه در شگفت ماند و (به سبب نعمت فهم گفتار حیوانات) از خدا خواست که به او توفیق دهد نعمتی را که بر او و والدینش ارزانی داشته، شکرگزارد»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت