قرآن حق است

انا انزلنا الیک الکتاب بالحق (یقینا این کتاب را به درستی و راستی بر تو نازل کردیم.)

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

ناسپاسی انسان در برابر عنایات الهی(تفسیر آیه 21 سوره یونس)

بسم الله الرحمن الرحیم 

این آیه یک مطلب کلی و عمومی را بیان می فرماید و آن ناسپاسی بیشتر انسان ها در برابر عنایات الهی است. اگر خداوند رحمتی را_که انسان لیاقت آن را هم ندارد_پس از سختی ها مشکلات به او بچشاند،او به جای شکر و سپاس،در آیات الهی نیرنگ می کند.در آیات پیش،به نمونه بارزی از این مکر و نیرنگ اشاره شده و آن مکر مشرکان نسبت به آیات قرآن است؛آنها در برابر این نعمت گفتند:«قرآنی غیر از این بیاور یا آن را تبدیل کن.»(یونس_15)؛یا گفتند:«چرا معجزه ای از پروردگارش بر او نازل نمی شود؟»(یونس_20)و با این سخن این مطلب را رساندند که قرآن معجزه نیست و بدین ترتیب،نسبت یه آیات الهی مکر و نیرنگ به خرج دادند.(المیزان،ج10،ص33)آنان به هر نحوی در برابر آیات خدا و ظهور بلا و نعمت ها ،به توجیهات ناروا و راه های فرار می اندیشند.مثلا بلاها و مشکلات را نشانه غضب بت ها،و نعمت و آرامش را دلیل بر شفقت و محبت آنان می گرفتند یا همه را معلول مشتی تصادف بر می شمردند.مکر الهی ظاهرا اشاره به همان مجازات های خداست که بعضاً در نهایت پنهانی و بدون هیچ مقدمه ای و با سرعت هرچه تمام تر تحقق می پذیرد. حتی گاهی خدا مجرمان را با دست خودشان مجازات می کند.بدیهی است آن کس که از همه قادرتر است و بر دفع موانع و اسباب تواناتر،نقشه های او نیز سریع تر است. به تعبیر دیگر،هر زمان که اراده کند که کسی را مجازات کند،تحقق می یابد؛در حالی که دیگران چنین نیستند.(نمونه،ج8،ص257)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

آدم و حوا؛پدر و مادر بشریت(تفسیر آیه 1 سوره نساء)

بسم الله الرحمن الرحیم

از این آیه و آیات دیگری از قرآن فهمیده می شود که بشر امروز همگی فرزندان یک پدر و مادرند.قرآن،پدر انسان ها را «آدم» معرفی کرده است؛ولی نام مادر انسان ها را مشخص نکرده؛اما در روایات،نام مادر انسان ها «حوا»است.تاریخ یهود،عمر نوع اخیر انسان را حدود هفت هزار سال می داند که بررسی و تامل نیز این مطلب را تاکید می کند؛اگر چه زیست شناسی،عمر انسان ها را بیش از این می داند و به یافته های خود_مانند فسیل ها و اسکلت هایی که از انسان ماقبل تاریخ پیدا کرده اند_استشهاد می کند.البته زیست شناسان دلیل قانع کننده ای ندارند که یافته های ایشان مربوط به اجداد انسان امروزی باشد؛بلکه شاید پیش از پدید آمدن بشر،انواع دیگری از انسان در زمین زندگی می کردند و سپس منقرض شده اند و نوع حاضر انسان آخرین نوع آن ها باشد.گر چه در قرآن به صراحت مطلبی در این باره نمی یابیم،از برخی آیات قرآن_مانند آیه 30 سوره بقره_این نکته دریافت می شود.البته در برخی از روایات به صراحت بیان شده است که پیش از دوره ما،انسان های دیگری می زیسته اند؛اما طبق ظاهر قرآن و در برخی روایات،نوع حاضر انسان ها در نهایت به یک مرد و زن به نام آدم و حوا می رسد.(المیزان،ج4،ص145)

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

تساوی زن و مرد از نظر قرآن(تفسیر آیه 195 سوره آل عمران)

بسم الله الرحمن الرحیم

از این آیه روشن می شود که گفته پاره ای از افراد بی اطلاع که گاهی اسلام را متهم می کنندکه دین مردهاست و نه زن ها،چه اندازه از حقیقت دور است.اگر در پاره ای از قوانین اسلام،به دلیل تفاوت های جسمی و عاطفی که میان زن و مرد وجود دارد،تفاوت هایی از نظر مسئولیت های اجتماعی دیده می شود،این به هیچ وجه به ارزش معنوی زن لطمه نمی زند و زن و مرد از این لحاظ با یکدیگر تفاوتی ندارند و درهای سعادت به طور یکسان به روی هر دو باز است.باید توجه کرد که این آیه و آیات مشابه،در عصری نازل شده است که بسیاری از ملت های دنیا در انسان بودن جنس زن تردید داشتند و زن را موجودی نفرین شده و سرچشمه گناه و انحراف می دانستند.یونانیان،زن را موجودی پلید و شیطانی می دانستند و رومی ها معتقد بودند که زن دارای روح انسانی نیست.(نمونه،ج3،ص256)

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

خدای بسیار توبه پذیر(تفسیر آیه118 سوره توبه)

مفسران نقل کرده اند که این آیه درباره سه نفر از مسلمانان به نام های«کعب بن مالک»،«مرارة بن ربیع»،«هلال بن امیّه» نازل شده لست.این سه نفر از امر پیامبر تخلف کردند و با او به جنگ تبوک نرفتند؛امّا از کرده خود پشیمان شدندهنگامی که پیامبر(ص)به مدینه بازگشت،نزد او رفتند و عذر خواهی کردند؛پیامبر(ص)با آن ها سخن نگفت و از مسلمانان نیز خواست با آنها سخن نگویند.پس همه مردم حتی کودکان از آن ها کناره گرفتند.زنان این سه مرد نزد پیامبر آمدند و عرض کردند:آیا ما هم باید از شوهرانمان کناره گیری کنیم؟حضرت فرمودند:نه اما به شما نزدیک نشوند.در نتیجه،زندگی در مدینه برای آنها دشوار شد و ناچار به کوه های مدینه پناه بردند. هر روز خانواده هایشان برایشان غذا می بردند؛امّا با آنها حرف نمیزدند.آنها به یکدیگر گفتند:حالا که مردم با ما قهر کرده اندو حرف نمی زنند،ما چرا با خود حرف بزنیم؟!به همین جهت از هم پراکنده و جدا شدند و پنجاه روز در همین حال بودند و به درگاه خدا زاری و توبه می کردند.تا اینکه خداوند توبه آنها را پذیرفت و این آیه را درباره ایشان نازل فرمود.نکته لطیفی که در این آیه آمده این است که خدا می فرماید:«سپس خدا رحمتش را شامل حال آنها نمود(و به آنها توفیق داد)تا توبه کنند؛خداوند بسیار توبه پذیر و مهربان است.»برخی از مفسران در ذیل این جمله گفته اند که توبه بنده،در میان دو توبه از طرف خدا قرار گرفته است.ابتدا خداوند به انسان عنایت می کند و به او توفیق توبه می دهد،سپس انسان توبه و استغفار می کند و بعد از آن باز خداوند عنایت فرموده، توبه انسان را می پذیرد.(المیزان،ج9،ص422)

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

تبدیل گناهان به حسنات(تفسیر آیه 70سوره فرقان)

بسم الله الرحمن الرحیم

این آیه به یکی از مهم ترین آثار توبه و عنایت ویژه خداوند به شخص توبه کار اشاره دارد و آن این است که خداوند به لطف و کرمش،بعد از توبه کردن شخص گناهکار،گناهان او را محو می کند و  به جای آن حسنات می نشاند.در روایتی از ابوذر از پیامبر اسلام(ص) آمده است:«روز قیامت،بعضی از افراد را حاضر می کنند.سپس خداوند دستور می دهد که گناهان صغیره او را عرضه کنید و گناهان کبیره را بپوشانید.به او گفته می شود:تو در فلان روز فلان گناه{صغیره}را انجام دادی.در حالی که او به آن اعتراف دارد و انکار نمی کند،{ولی}قلبش از گناهان بزرگ ترسان و لرزان است.در اینجا هرگاه خدا بخواهد به او لطفی کند،دستور می دهد به جای هر گناه،حسنه ای به او بدهید.او عرض می کند:پروردگارا،من گناهان بزرگی داشتم که آن ها را در اینجا نمی بینم.»ابوذر می گوید:در این هنگام،پیامبر(ص)تبسّمی کرد که دندان هایش آشکار گشت.سپس این آیه را تلاوت فرمود:«فاولئک یبدّل الله سیئاتهم حسنات.»(نمونه،جلد15،ص160)

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

شرایط قبولی توبه (تفسیر آیه119سوره نحل)

بسم الله الرحمن الرحیم


این آیه،توبه را به توبه قلبی و پشیمانی درونی محدود نمی کند؛بلکه روی اثر عملی آن تاکید کرده،اصلاح و جبران را مکمل توبه می شمارد تا این فکر غلط از مغز انسان ها بیرون رود که هزاران گناه را با یک جمله«استغفرالله»می توان جبران کرد؛بلکه باید خطاها در عمل جبران گردد و قسمت هایی از روح انسان یا جامعه که بر اثر گناه آسیب یافته،اصلاح و ترمیم شود.آیه به قدزی بر این نکته تاکید دارد که دوباره با جمله«پروردگارت بعد از آن آمرزنده و مهربان است»تاکید می کند که مشمول آمرزش و رحمت الهی شدن،تنها بعد از توبه و اصلاح امکان پذیر است.(نمونه،ج11،ص445)

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

قبول نشدن توبه هنگام نزول عذاب(تفسیرآیه51سوره یونس)

بسم الله الرحمن الرحیم

این آیه بر این حقیقت تاکید می کندکه هنگام نزول عذاب،درهای توبه بسته می شود و پشیمانی سودی نخواهد داشت.دلیل آن هم روشن است؛زیرا توبه در چنین حالی،شبیه توبه اجباری و اضطراری است و چنین توبه ای بی ارزش است.(نمونه،ج8،ص312)
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

تفاوت توبه مشرک و مومن(تفسیر آیه 11سوره توبه)

بسم الله الرحمن الرحیم

هر گاه به مشرک خطاب کنند که توبه کند،مقصود ترک اموری است که او را از یکتاپرستی باز میدارد و اینکه به خدا و پیامبر وی ایمان بیاورد؛ولی اگر به فرد با ایمان بگویند که توبه کند،مقصود،ترک اعمال زشت و ناهنجاری است که شایسته مقام مومن نیست.(منشور جاوید،ج7،ص161)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

توبه چیست؟(آیه11سوره توبه)

بسم الله الرحمن الرحیم

مقصود از توبه،همان بازگشت به سوی خداست.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

هر کسی طعم مرگ را می چشد(آیه185سوره آل عمران)

بسم الله الرحمن الرحیم
تعبیر چشیدن،اشاره به احساس کامل است.گاهی می شود که انسان غذایی را با چشم می بیند یا با دست لمس می کند؛مگر زمانی که آن را بچشد.گویا در سازمان خلقت،مرگ نیز نوعی غذا برای آدمی و موجودات زنده است.(نمومه،ج3،ص230)
نقل شده که امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام)در پی جنازه ای می رفت و شنید که مردی می خندد.فرمود:«گویی که مرگ بر دیگران مقرر شده،نه بر ما.و گویی حق بر غیر ما واجب شده و خیال میکنی این مردگان که میبینیم،مسافرانی اند که به زودی به نزد ما باز می گردند.آنها را در گورهایشان می گذاریم و اموالشان را می خوریم؛گویی پس از آنها جاودانه خواهیم زیست...»(نهج البلاغه،حکمت122)
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت