قرآن حق است

انا انزلنا الیک الکتاب بالحق (یقینا این کتاب را به درستی و راستی بر تو نازل کردیم.)

۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

جنی در صف فرشتگان

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمتی از معنای آیه 50 سوره کهف:

به یاد آرید هنگامی را که به فرشتگان گفتیم:«برای آدم سجده کنید»آنها همگی سجده کردندجز ابلیس_که از جن بود_...

تفسیر آیه:

از این آیه به خوبی فهمیده می شود که ابلیس_چنانکه برخی به اشتباه پنداشنه اند_از فرشتگان نبوده؛بلکه از طایفه جن است.به طور کلی از آیات قرآن و روایات معصومین(علیه السلام)استفاده می شود که مقام ابلیس بر اثر عبادت فراوانش چنان بالا رفت که در صف فرشتگان مقرب خدا در آمد؛اما به خاطر تکبردر برابر فرمان خدا و خودداری از سجده بر آدم(علیه السلام) ،از آن مقام والا رانده و مشمول خشم الهی شد.(نمونه،ج12،ص466)

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

شیطان قدرت اجبار ندارد

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه 41 و 42 سوره حجر

معنی زیبا آیه:فرمود:«این راه مستقیمی است که بر عهده من است(و سنت همیشگیم)؛»که بر بندگانم تسلط نخواهی یافت؛مگر گمراهانی که از تو پیروی می کنند.

 

تفسیر آیه:این دو آیه،دلیل محکمی بر آزادی اراده انسان هاست،و اینکه ابلیس و لشکر او هرگز نمی توانند کسی را به فساد و تباهی مجبور کنند؛بلکه کار آنها تنها تزئین گناه و فریب کاری و دعوت به شر و بدی است و تصمیم نهایی با خود انسان است.درواقع خداوند در این دو آیه این پندار خام را که ابلیس تسلط کاملی بر انسان ها پیدا خواهد کرد،از مغز او بیرون کرد.«پیام قرآن،ج1،ص416»

 

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

اختیار دست انسان است...

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه 99 و 100سوره نحل:

«شیطان بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکل می کنند،تسلطی ندارد.تسلط او تنها بر کسانی است که او را به سرپرستی خود برگزیده اند و آنها که نسبت به او(خدا)شرک می ورزند(و فرمان شیطان را به جای فرمان خدا گردن می نهند).»

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

خداوند ودود

بسم الله الرحمن الرحیم

«آیه 90 سوره هود»

معنی آیه:از پروردگار خود،آمرزش بطلبید؛و به سوی او بازگردید؛که پروردگارم مهربان و دوستدار(بندگان تتوبه کار)است.

تفسیرآیه:«ودود»از نام های خداوند است و به معنای کسی است که شخصی یاچیزی را دوست دارد و این دوست داشتن را با آثار و پیامدهایش آشکار می کند.خداوند«ودود»است،یعنی مخلوقات و بندگان خود را دوست دارد و با نعمت هایی که به بندگانش ارزانی می دارد،آثار محبتش اشکار می شود؛نعمت هایی که هرگز نمی توان شمرد.

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

توبه می کنم...

بسم الله الرحمن الرحیم


آیه(51سوره یونس) بر این حقیقت تاکید می کندکه هنگام نزول عذاب،درهای توبه بسته می شود و پشیمانی سودی نخواهد داشت.دلیل آن هم روشن است؛زیرا توبه در چنین حالی،شبیه توبه اجباری و اضطراری است و چنین توبه ای بی ارزش است.(نمونه،ج8،ص312)

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

نذر

آیه 270 ،سوره بقره

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

نذر

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه 270 سوره بقره

معنی آیه:و هر چیز را که انفاق می کنید،یا(اموالی را که)نذر کرده اید(در راه خدا انفاق کنید)،خداوند آن ها را می داند و ستمگران یاوری ندارند.

تفسیر آیه:(نذر)این لغت به معنای ترس است و علت نام گذاری اش این است که شخصی که بیم دارد به خواسته خود نرسد،با خود شرط می کند که اگر به خواسته اش رسید،کار خاصی را انجام دهد.البته روشن است که نذر کردن کارهای حرام و خلاف،باطل است و نذر فقط در مورد اعمال حلال صحیح است.نذر،صیغه مخصوصی دارد که باید به زبان جاری شود.چنانچه شخصی به نذر خود عمل نکند،باید کفاره دهد.احکام نذر در کتب فقهی و رساله های علمیه به تفصیل بیان شده است.«اطیب البیان،ج3،ص53»

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

نقطه اوج قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

(آیه 255 سوره بقره):این آیه شریفه که به آیه الکرسی معروف است،از شریف ترین آیات قرآن کریم است و روایت های بسیاری در فضیلت آن نقل شده است،که به دلیل معارف والایی است که در این آیه آمده است.

در روایتی از امام صادق(علیه السلام)می خوانیم:«برای هر چیزی نقطه اوج و ارتفاعی است و نقطه اوج قرآن،آیه الکرسی است.»


سوال

این آیه در چه اوقاتی فضیلت زیادی دارد؟

پاسخ

پس از نمازهای یومیه،هنگام خارج شدن از خانه،سوار شدن به وسیله ی نقلیه،هنگام خوابیدن،هنگام مسافرت،زیارت اهل قبور و هر صبح و شام.شایان ذکر است که بنا بر نقل مشهور،آیه الکرسی همین یک آیه یعنی تا«و هو العلی العظیم»است و نه تا«هم فیها خالدون»البته قرائت دو آیه بعدی فضیلت دارد.(اطیب البیان،ج3،ص8)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

اهمیت وفای به عهد(آیه 1، سوره مائده)

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمتی از ترجمه آیه:ای کسانی که ایمان آورده اید به پیمان ها(و قراردادها) وفا کنید...


تفسیر آیه:این سوره مبارک با توصیه به وفای به عهد آغاز می شود.مفسران،این نکته را ذکر کرده اند که منظور از پیمان ها و قراردادها،همه پیمان هایی است که تنمسان می تواند ببندد؛اعم از یمان بنده با خداوند،پیمان مردم با پیامبر یا امامانشان،پیمان انسان با خودش و پیمان بین مردم مانند قراردادهای مالی،ازدواجو... .با دقت در اجتماع انسان هادر می یابیم که اساس یک جامعه بر قراردادها و پیمان ها استوار است؛از کوچک ترین جامعه یعنی خانواده تا جامعه بزرگی مثل کشور.به همین جهت قرآن به شدت بر وفای به عهدو پیمان تاکید کرده است.حتی پس از فتح مکه که قدرت به دست مسلمانان افتاد و قرآن حکم کرد که مشرکان،یا مسلمان شوند یا خونشان ریخته شود،قید فرمود که با مشرکانی که با آنها عهد بسته اید،کاری نداشته باشیدتا هنگامی که مدت عهدشان تمام شود(آیات ابتدایی سوره توبه).البته روشن است که وفای به عهدتا زمانی درست است که طرف مقابل به آن وفا کند.«المیزان،ج5،ص160»


رسول اکرم (صل الله علیه و آله):آنکس که وفای به عهد و پیمان نکند، دین ندارد.«بحارالانوار/ج٧٥/ص٩٦»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت

راه روشن

بسم الله الرحمن الرحیم

صراط مستقیم یعنی راه روشن و وسیع و همواری که به هیچ طرف انحراف ندارد(مجمع البیان،ج1،ص65)و مراد از آن،همان آیین خداپرستی و دین حق و پایبند بودن به دستورهای خداست.در آیه ی 161سوره انعام می خوانیم:«(ای پیامبر،)بگو پروردگارام مرا به راه راست هدایت کرده؛(به)دینی پایدار.»اگر در روایتی،صراط مستقیم به قرآن و در روایتی دیگر به اهل بیت(ع)(مجمع البیان،ج1،ص66)تفسیر شده،بدین دلیل است که تنها برمانه ای که انسان را به سعادت ابدی می رساند و ذره ای اشتباه در آن راه ندارد،برنامه ای است که خداوند از طریق قرآن و معصومین(ع)بیان کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد موحدسرشت